Data viitoare cand mergi sa iti iei repede masa la fast-food gandeste-te cati copaci au fost doborati pentru ambalajul cu care pleci la pachet, cu cat a fost marita gaura in stratul de ozon pentru ca in fata ta sa stea un hamburger de vita si cu cat a fost poluat aerul pentru portia ta de cartofi prajiti. Cu siguranta, nu sunt gandurile care iti trec prin minte atunci cand stai la rand, dar ai putea pierde cateva secunde pentru ele.

Noi iti cerem doar cateva minute ca sa afli ca exista solutii pentru a slava mediul chiar si prin fast-food, iar altii s-au gandit deja la ele.

La sfarsitul anului 2008, un restaurant fast-food din Suedia primea o scrisoare de plangere destul de ciudata. Mama a doi copii le cerea proprietarilor sa renunte la cutiile in care ambalau mancarea pentru ca micutii ei nu vor decat hamburgerii si jucaria din pachet, iar cutiile sunt aruncate in doua secunde la gunoi. Era o cerere ciudata, dar a avut un efect neasteptat. Lantul Max Burgers a decis sa renunte la cutiile din carton in care erau ambalate meniurile pentru copii in toate cele 75 de restaurante. Explicatia pentru clienti a fost ca, astfel, se reduce cantitatea de deseuri. Si cum nimeni nu s-a plans, iar vanzarile produselor pentru copii au crescut, lantul de restaurnate fast-food a facut din “protejarea mediului” unul din sloganurile sale in vanzari.

Alegeri constiente pentru protejarea mediului

Iar renuntarea la ambalajele inutile a fost doar o parte din campania Max Burgers de sustinere a mediului. A urmat marcarea pe meniurile sale a cantitatii de CO2 emis pentru producerea fiecarui fel de mancare in parte, de la cultivarea sau cresterea ingredinetelor pana la prepararea lor. Pentru a compensa aceasta poluare, compania planteaza copaci in Uganda .

"Una dintre problemele pe care le ai atunci cand esti in industria fast-food-ului este ca ai nevoie de carne, iar industria producatoare de carnuri este responsabila pentru 18% din gazele cu efect de sera”, spunea unul din oficialii lantului Max Burgers in revista Time.

Ideea de a le arata clinetilor ca un hamburger de vita produce de 5 ori mai multa poluare decat varianta vegetariana si de 6 ori mai multa decat cea pe baza de peste, este incercarea lor de a le oferi posibilitatea sa aleaga un produs mai putin daunator mediului. Surpriza! Ideea a functionat si, in scurt timp, vanzarile produselor care polueaza mai putin au crescut cu 16% si au facut din Max Burgers cel mai faimos fast-food din Suedia.

A urmat in 2009 extinderea spre Norvegia si dorinta de a lua cu asalt Europa. Secretul succesului? Prin inititivele de sustinere a mediului, fidelitatea clientilor a crescut, iar noi clienti au trecut pragul. De exemplu vegetarienii, care in mod normal nu ar fi mers la fast-food au gasit in Max Burger un meniu potrivit si pentru ei.

Modelul solutiilor prietenoase cu mediul preluat si de altii

Max Burgers nu sunt singura companie din industria fast-food care si-a lustruit politica de protejare a mediului in ultimii ani, adaugand un plus la vanzari. In SUA, lantul cu specific mexican Chipotle (care isi cumpara fasolea numai de la ferme bio si incerca sa sustina producatorii locali) si-a triplat veniturile din 2006 pana acum si are 1.200 de locatii.

Naked Pizza, care s-a lasat in 2009 in New Orleans si care foloseste numai carne fara hormoni de crestere si antibiotice pentru toppinguri, are planuri de extindere mondiala acum. In 2010, un lant de magazine pentru vegetarieni lansat in New York si Londra prelua ideea prezentatii emisiilor de dioxid de carbon necesare pentru producerea felurilor de mancare.

Si nu numai cei din fast-food au dat atentie campaniilor de protejare a mediului. In Marea Britanie, atat Coca Cola cat si cei de la Walkers (cel mai mare producator britanic de chipsuri) au inceput sa isi monitorizeze emisiile de dioxid de carbon rezultate in urma fabricarii produselor lor. Pe langa capitalul de imagine castigat, companiile au invatat ca astfel pot sa isi reduca si costurile de productie. De pilda, cei de la Walkers au observat ca pot taia din costuri daca le cer fermierilor sa ude mai putin plantatiile de cartofi. Cartofii mai uscati, ideali atunci cand vrei sa faci chipsuri, necesita mai putina energie pentru transport si procesare.

Sursa: Time